Kunci Minda (Al Insaan 5/7)

ASAL-USUL TENTANG BAGAIMANA FIKIRAN AL-INSAAN DIPENJARAKAN OLEH SEJENIS MAKHLUK?
[Part 5 of 7]

Adakah kini anda sudah nampak dengan lebih jelas haluan siri kali ini? Apakah anda masih bersedia dan sanggup untuk menerima lagi maklumat2 yang berat untuk diproses? Kalau sanggup, silakanlah meneruskan pembacaan anda.

Di zaman moden ini atau lebih tepat lagi... di akhir zaman ini, kita sering lupa untuk betul2 mengamati apa yang kita lihat atau alami. Al-maklum... semuanya serba pantas, serba laju. Semua benda kita nak segera... makan nak segera disiapkan, rehat kejap nak segera segar kembali, membasuh sikit nak segera bersih berkilau... hatta sampai beri nafkah zahir/batin pun nak segera jugak (ni la punca2 keretakan institusi kekeluargaan :P). Pastu plak, kalau bisnes pulak nak segera untung dan kalau belajar pulak nak segera pandai (yang ni pulak punca2 yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran :D).

Oleh kerana semuanya serba nak segera, deria2 kita telah menjadi tumpul dan kita pun selalu sahaja terlepas pandang perkara2 yang sepatutnya kita amati dan lakukan dengan sehalus-halusnya. Berikut ialah soklan2 cepumas yang kita boleh tanya kepada diri kita sendiri.... Berapa ramai di antara kita yang dapat meluangkan masa untuk mengamati sehalus2 nya isi Al-Quran dan Al-Hadith? Berapa kalikah kita tak dapat menghadiri pengkebumian saudara mara serta sahabat handai kita yang meninggal dunia kerana ada hal lain? Berapa ramai yang tak sempat mengasuh sendiri anak2 kerana sibuk bekerja carik duit? Dan banyak lagilah soklan2 yang begini yang kita pun maklum jawapannnya. Saya ni pun sedap menulis dan bercakap sahaja... saya pun sama merasakan tekanan hidup begini seolah2 masa sentiasa tidak cukup dan saya sentiasa dalam keadaan terkejar2. Benda2 asas seperti rehat dan tidur pun selalu sahaja tak cukup. Mengapa jadi begini?

Pepatah Melayu ada mengatakan, “belum lagi duduk sudah nak berlunjur”. Memang bagi manusia inilah sifatnya... tergesa-gesa... asyik nak segera sahaja.... apa benda yang kita nak kejar sebenarnya? Di dalam Al-Quran pun ada menyebutkan hal ini... “Manusia telah dijadikan (bertabiat) tergesa-gesa…” [Surah Al-Anbiya’, Ayat 37]. Iblis dan Dajjal amat maklum tentang kelemahan manusia ini. “Aslaik La” juga amat maklum tentang ini. Mereka sama2 tahu yang di sinilah letaknya lubang kunci yang memastikan fikiran manusia terus terpenjara.

Sebenarnya, manusia boleh melepaskan diri dengan mengawal dan seterusnya menguasai sikap tergesa-gesa ini. Benarkah begini? Wah, mudahnya? Apa kena mengena pula sifat tergesa-gesa dengan fikiran yang terpenjara?

Memang ada kena mengena. Sebab itulah saya cuba mengulas panjang lebar tentang hal tergesa-gesa ini supaya kita dapat betul2 memahami tentang apa yang “Aslaik La” sedang lakukan di akhir zaman ini untuk melepaskan fikiran manusia daripada penjara.... penjara fikiran yang asalnya wujud kerana perbezaan bahasa dan propaganda yang disebarkan oleh “Aslaik La” sendiri. Sebenarnya semua rentetan kejadian2 ini memang ada hikmahnya.

[Ok... untuk memahami mengapa “Aslaik La” memenjara fikiran manusia dan kemudiannya bagaimana “Aslaik La” membebaskan pula fikiran manusia... harap dapat membaca perenggan2 seterusnya dengan cermat dan tidak tergesa-gesa. Ingat... sekiranya kita berbuat sesuatu dengan tergesa-gesa, hasilnya memang menduka-citakan :P]

Seperti yang telah diterangkan terdahulu, “Aslaik La” memang sudah fitrahnya memenjara fikiran manusia dan kemudiannya membebaskan semula fikiran manusia. Seperti yang telah diterangkan juga, sebelum kejadian Banjir Besar, fikiran manusia tidak terpenjara... maka lihatlah apa akibatnya. Nabi Nuh a.s. telah berdakwah selama hampir seribu tahun.... tapi pengikutnya tidak sampai seratus orang. Inilah bahayanya fikiran yang tidak terpenjara.

Maka, apakah tujuannya selepas Banjir Besar “Aslaik La” memenjara fikiran manusia? Tidak lain dan tidak bukan... ianya ada untuk memberikan kemudahan (handicap) kepada kita. Ianya supaya lebih mudah jika kita mencari dan mengenali Allah terlebih dahulu dan barulah fikiran kita dibebaskan. Dengan cara ini, generasi2 manusia yang hidup selepas Banjir Besar lebih ramai yang menerima ajakan nabi2 dan rasul2 ke arah jalan kebaikan seterusnya mengelakkan ditimpa musibah besar seperti yang terjadi pada zaman Nabi Nuh a.s.

Baiklah... sekarang kita cuba memahami pula bagaimana atau apa usaha2 yang dilakukan oleh “Aslaik La” bagi membebaskan fikiran manusia. Untuk ini, sebenarnya “Aslaik La” dengan izin telah mendapat kerjasama sepenuhnya daripada makhluk2 Allah yang lain iaitu “masa”, “ruang”, “graviti” dan “tenaga”. Bagaimanakah ini mungkin? Dengan izin Allah, “Aslaik La” telah mengaturkan masa, ruang, graviti dan tenaga untuk membantu manusia mengawal sikap tergesa-gesa yang memusnahkan ini.

Cuba lihat betul2 sekeliling anda. Kemudian, nilaikan perkara2 berikut.

“Masa” sebenarnya telah diperlahankan. Dengan pengembalian teknologi2 sains oleh “Aslaik La” kepada manusia2 tertentu, kita kini sepatutnya ada lebih banyak masa. Misalnya, kalau nak memasak ada rice cooker dan microwave oven. Kalau nak bercakap dengan seseorang yang jauh, boleh sahaja menelefon atau lebih canggih lagi tele-conference dan tele-presence. Kalau nak basuh baju, mesin basuh siap dengan alat pengering boleh digunakan. Pendek kata, semua benda2 yang mengambil banyak masa boleh diselesaikan dalam masa yang jauh lebih singkat. Sepatutnya kita ada masa yang lebih panjang justeru tidak tergesa-gesa.

“Ruang” telah dikecilkan. Kalau dulu nak travel daripada Kuala Lumpur ke Kota Bahru misalnya... ish mengambil masa berhari-hari atau mungkin berminggu. Dengan pengangkutan moden, sekejap sahaja kita boleh pergi ke mana-mana.

“Graviti” pula telah dikurangkan. Yang ini pulak, anda periksa la sendiri daripada sumber2 yang patut. Graviti dunia telah banyak berkurangan berbanding 80,000 tahun dahulu sewaktu Banjir Besar berlaku.

“Tenaga” telah dimudahkan. Macam2 jenis tenaga kita boleh hasilkan, simpan dan guna dengan begitu mudah sekali daripada tenaga berpunca fosil, tenaga elektrik hinggalah tenaga nuklear . Semuanya mudah. Petik sahaja suis... tenaga sedia kita gunakan.

Semua ini untuk apa? Apa gunanya semua ini?

Sepatutnya apabila semua ini telah menjadi mudah, sikap tergesa-gesa sepatutnya boleh dikawal atau dilenyapkan. Kita sepatutnya boleh melaksanakan rukun islam yang pertama dengan khusyuk. Penting ke hal ini? Ya.... sudah tentu penting. Apalah gunanya rukun2 islam yang lain kalau kita awal2 lagi telah kantoi (tak lulus) rukun yang pertama ini? Anda nilaikan la sendiri soalan yang mudah tetapi ramai yang konpius bila ditanya?

Cubalah tanya diri kita lagi... bilakah kali terakhir kita mengucap 2 kalimah syahadah dengan sepenuh hati dan tidak tergesa-gesa? Berapa banyakkah masa kita pernah luangkan untuk memikirkan dan betul2 memahami apa itu kalimah syahadah? Berapa kalikah dalam sehari kita mengucap secara lisan atau dalam hati kalimah syahadah ini?

Saya harap, kita sama2 boleh bayangkan... dikatakan sekiranya DUA kalimah syahadah kita dapat betul2 sempurnakan, maka rukun2 islam yang lain itu akan dapat kita lakukan dengan baik juga. Sebagai maklumat tambahan... inilah juga sebenarnya rahsia terbesar Vatican yang menjadi asas simbol DUA kunci papal. Untuk pembacaan lebih lanjut boleh rujuk link ini:

http://zharifalimin.blogspot.com/2010/03/kebenaran-islam-rahsia-sulit-key-to.html

DUA kalimah syahadah lah yang dapat melepaskan kita daripada penjara fikiran. Syaratnya... kita kena buang jauh2 dulu sikap dan sifat tergesa-gesa kita.

p/s: sebenarnya kalau nak dibincangkan dengan jelas-sejelasnya hal ini, sudah tentu tidak akan cukup dengan hanya sekadar posting2 FB yang terhad. Malah mungkin sebuah buku pun belum tentu dapat mengupas hal ini sepenuhnya. Walaupun demikian, diharapkan posting2 ini sekurangnya memberi sedikit klu tentang hal ini. Di dalam Part 6 dan Part 7 nanti, saya akan cuba untuk berkongsi maklumat2 kontroversi yang saya telah kutip daripada berbagai sumber tentang apakah kalimah syahadah sebenarnya serta perkaitannya dengan perjanjian yang telah kita buat dulu tetapi kini kita telah lupa. Kita perlu mengingatinya kembali.

Wallahualam.